تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/01/18 - 08:01
کد خبر: 391196

گفتگوی «خبرنامه دانشجویان ایران» با فعالان دانشجویی پیرامون شفافیت دانشگاه آزاد؛

چرا بازنشسته‌های سیاسی وارد بعد مدیریتی دانشگاه آزاد می‌شوند؟/ ولایتی حتی در سخنانش نسبت به بحث شفافیت جدی نیست

چرا بازنشسته‌های سیاسی وارد بعد مدیریتی دانشگاه آزاد می‌شوند؟/ ولایتی حتی در سخنانش نسبت به بحث شفافیت جدی نیست

اولین ابهامی که وجود دارد بحث مالی و مبالغی است که دانشجویان به عنوان شهریه به حساب دانشگاه آزاد پرداخت میشود؛ این یکی از اصلی ترین و مهم ترین حقوق دانشجویان است که بدانند هزینه ای که برای تحصلیشان پرداخت میکنند در چه راهی و چگونه صرف میشود یعنی دانشجویان و نهاد های نظارتی باید دارای چنین حقی باشند که بتوانند برای تحقیق و تفحص آزادانه و شفاف که منافع اش برای دانشجویان باشد عمل کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طرح شفافیت عملکرد مالی و ماهیت حقوقی دانشگاه آزاد که چندی است با اعتراضات صورت گرفته از سوی اساتید و کارکنان این دانشگاه توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود تبدیل به مطالبه عمومی شده است.

عدم شناسایی ماهیت حقوقی این دانشگاه توسط قوانین باعث شده که از حسابرسی، نظارت مالی و قضایی مصون بماند و با گذشت حدود ۳۰ سال از تاسیس دانشگاه آزاد تاکنون هیچ حسابرسی مستقلی از سوی دستگاه‌های نظارتی حاکمیتی که در این خصوص مسئول هستند، انجام نگیرد و دانشگاه آزاد در زمینه مالی به قوای سه گانه پاسخگو نبوده است. این در شرایطی است که مطابق ماده ۲ قانون دیوان محاسبات تمام دستگاه‌هایی که مالکیت عمومی بر آن‌ها مترتب است باید تمام حساب‌ها، درآمد و هزینه و سایر دریافت‌ها و پرداخت‌ها و نیز صورت‌های مالی آن‌ها توسط دیوان محاسبات کشور حسابرسی شوند.

این مجموعه عظیم دانشگاهی با بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه به گفته مسئولان دانشگاه در سال ۹۱ که با احتساب تورم احتمالا به بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، بیش از یک میلیون نفر دانشجو و حدود ۱۰۰ هزار نفر استاد و کارمند، باید به عنوان نهاد عمومی غیردولتی در قوانین شناخته شود تا موجب جاری شدن احکام مندرج در قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران، قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و قانون مدیریت خدمات کشوری و حسابرسی آن توسط سازمان حسابرسی کل کشور شود.

از این رو «خبرنامه دانشجویان ایران» گفتگویی را با علی پارسا دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهید چمران اهواز، زهره پورفرج مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز، حسین گلستانی فعال سابق بسیج دانشجویی و الیاس موسوی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد کرج پیرامون حواشی اخیر دانشگاه آزاد داشته است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛

* به نظر شما دانشگاه آزاد که با بیشن از یک میلیون دانشجو نقش مهمی در آموزش عالی کشور دارد یک مجموعه مردمی و عمومی است یا یک مجموعه خصوصی که باید وقف خاندان خاصی از کشور شود؟

علی پارسا، دبیر انجمن اسلامی  دانشجویان مستقل دانشگاه شهید چمران اهواز:

ابتدا باید عرض کنم مشکلی که امروزه وجود دارد و این همان مسئله ای است که باعث شکاف طبقاتی بین مردم و انزجارخاطر آنها شده است این مسئله می باشد که بعضی از مسئولین و نهاد های خاص برای خود در کشور امتیازی ویژه قائل می شوند و به سبب خودبرتر بینی های کاذب باعث پایمال شدن حقوق مردم و قشر بی حمایت اجتماع میشوند. که اولا چنین تفکری در جامعه اسلامی نباید وجود داشته باشد ثانیا این وظیفه قشر نخبگانی است که در راه مقابله با چنین جریانات انحرافی تمامی توان خود را در خدمت مقابله با آن به نفع مردم قرار دهند و اینگونه نباشد که مثلا در دانشگاه آزاد بعضی از عناصر که متولی امور هستند اما به نفع جیب خودشان کار میکنند و حقوق مادی و معنویی یه نهاد عمومی را که متعلق به عموم مردم و دانشجویان است به نفع اقشار خاص هزینه بکنند.

زهره پورفرج مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز:

دانشگاه ازاد طبق قانون یک موسسه عمومی هست و هرکسی حق تحصیل در آنجا را دارد. و طبق ماده 5 اساسنامش، که گفته یک موسسه غیر خصوصیه وغیر دولتیه، یک موسسه عمومی هم محسوب میشه. اما در این خصوص برداشت های مختلفی وجود دارد به طور مثال گاهی دیده میشود که وقف یک خاندان خاص می شود. و این موضوع صرفا بر روی کاغذ هست که به این شکله. و اگر ما نگاه کنیم به وضعیت موجود، چیزی که پرسیدید دیده میشه اصولا.

سید مهدی موسوی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد کرج

قطعا دانشگاهی که بیش از ۴۰ درصد آموزش عالی را تحت پوشش قرار داده و از سوی دیگر تعداد بالایی مدارس سما را تحت اختیار ویا زیر نظر دارد نمیتواند حتی به سبب تاسیس توسط فرد خاصی تحت اختیار خاندان یا حتی جریان خاص قرار بگیرد . اما خب متاسفانه از زمان تاسیس تا کنون گاهی اوقات حس خصوصی بودن و یا سلیقه ای عملکردن در  این دانشگاه به دانشجو و جامعه القا میشد . صدور مدرک های دانشگاهی بدون شرکت در کلاس تا جذب هیئت علمی های نالایق، مسئولیت دادن به آقا زاده ها بدون بررسی صلاحیت افراد تا استفاده های سیاسی در بزنگاه ها از دانشگاه این موضوعات اثرات مخربی داشت که عمدتا دانشجو و در کلان جامعه باید ضررآنرا پرداخت میکرد .  در سالهای اخیر این موضوع کمرنگ شده و ان شاءالله شاهد مدیریت مردمی و بدون چشم داشت صاحبان قدرت و ثروت خواهیم بود.

حسین گلستانی، فعال سابق بسیج دانشجویی:

ماهیت دانشگاه آزاد یک نهاد علمی و یک فرصت خیلی خوب برای جمهوری اسلامی که می تواند یک عده قابل توجهی از مردمی که به هر علتی مثل نبودن آن رشته در شهرشان،مسئله مکان و زمان و...امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی را ندارند،در نهایت در شهر خودش تحصیل می کند و هزینه اش را پرداخت می کند،اما این هزینه نباید به صورتی باشد که در جیب یک عده  خاص برود و یا نباید یک عده که صاحب ثروت،قدرت،شهرت هستند از این فضا سواستفاده کنند و سر کلاس ها شرکت نکنند و پول بدهند بروند یا نروند،دکترا بگیرند در صورتی که حتی جزوه ای مطالعه نکرده باشند،این باعث می شود عده ای از این فضا سواستفاده بکنند.

یک نهاد عمومی که پول مردم هست و آن پول باید به اساتید و هیئت علمی ها یا توسعه این زیرساخت ها باشد و این زیرساخت ها بیشتر شود و مردم از این فضا بیشتر استفاده کنند و بیشتر کسب علم کنند،ماهیتش باید اینگونه باشد نه به این صورت که یک عده و یا گروه سیاسی خاصی برای خودشان در این جا حیاط خلوت درست کنند و هرکاری می خواهند بکنند و بگویند در این فضا دیده نمی شود و حتی از این پول ها  اختلاس شود،گم شود،مانند خیلی از پول های دیگری که گم شد.با اینکه ما شاید مراجعی در اداره جات یا در نهادهایی که نظارت ها روی آن است،پول هایی اختلاس شده اما آن نظارت بوده ولی مرجعش کم کاری کرده است،اما دانشگاه آزاد وقتی که یک عده خاصی هست و هیچکس بر آن ها نظارت ندارد،کار خیلی بدتر می شود و این غیرقابل قبول است و باید عمومیتش برای مردم روشن شود و در مباحث مالی،پولش برای نظام جمهوری اسلامی،برای مردم و جامعه است نه یک عده خاص و هرچه زودتر این موضوع باید روشن و شفاف شود.

* آیا در یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور دانشجویان حق شکایت و مطالبه اینکه شهریه های پرداختی کجا هزینه می شود را ندارند؟ نباید یک نهادی برای رسیدی به این مطالبات و شکایات دانشجویان باشد؟

سید مهدی موسوی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد کرج:

موضوع مطالبه و انتقاد از فرضیات هر شخص دغدغه مند در جامعه میباشد و چه بسا از دانشجو به عنوان موذن جامعه انتظار خیلی بیشتری میرود تا پرچم مطالبه گری و عدالتخواهی را به دست بگیرد . دانشجو نیز به دلیل حریت و استقلالی که در عمل دارد نیز با کمترین ضریب خطا وظیفه خود را انجام میدهد ، البته پر واضح هست هر زمان دانشجو پیاده نظام جریان یا اشخاص شد درروهله اول شان خود را کم کرده در وهله ثانی آن مطالبه به خبط رفته و اگر این تعداد انگشت شمار خبط دانشجویی را فاکتور بگیریم بخوبی نقش اساسی و تاثیر گذار دانشجو در مطالبه چه در سطح ملی و چه صنفی و دانشگاهی متوجه میشویم . این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی که ماهیت بودجه اش از شهریه ی دانشجویان است به مراتب بالاتر میرود دانشجو حق دارد بداند بودجه ای را که صرف تحصیل کرده است صرف چه اموراتی است دانشگاه شده است . این موضوع خود باعث اهرم هشداری برای مسئولین متواند باشد تا در وهله ی اول از اصراف در هزینه کرد ها جلو گیری شود هم در سو استفاده های مالی .

حسین گلستانی، فعال سابق بسیج دانشجویی:

مطالبه گری حق همه مردم است،نه تنها دانشجویان بلکه عموم مردم.اگر که بخواهیم شخص خود دانشجو را بگوییم اما باید این فرهنگ مطالبه گری در سطح جامعه جا بی افتد و این را همه ی ما باید بدانیم که نسبت به همه چی مطالبه گر باشیم و نسبت به مسائل سطحی عبور نکنیم زیرا این نشان درک ما از شرایط دارد.

در دانشگاه های کشور،در همه  دانشگاه ها باید فضای مطالبه گری باشد نه فقط در دانشگاه های آزاد،به طور مثال در دانشگاه هایی که شهریه ی شبانه می گیرند آیا آن شهریه ها چه می شود؟همه ی این مسائل باید روشن شود.

در این شرایط کانون توجهات به سمت دانشگاه ی آزاد قطعا بیشتر است زیرا دانشگاه آزاد،دولتی که نیست بخواهیم بگوییم یک نهاد دیگر می خواهد به آن ها پول دهد،خودشان پول در می آورند و عدد۶میلیارد پول کمی نیست،بیش از یک میلیون دانشجو و هفتادهزار کارمند و هیئت علمی و... عدد کمی نیستند،و این ها باید روشن شود که این یک میلیون دانشجو در رشته های مختلف چه مقدار شهریه پرداخت می کند و دانشجو این حق را دارد که بداند پولش کجا پرداخت می شود،بارها شده ما دیده ایم دانشجویان دانشگاه آزاد از این قضیه گلایه دارند که ما این همه شهریه پرداخت میکنیم اما غذاهای سلف کیفیت ندارد، دانشگاه آزاد آنقدر هزینه های جاریش زیاد است که نمی تواند یک غذای سلف با کیفیت تر به دانشجو یا کارمندهایش بدهد،این به معنای آن است که یه اتفاق دارد می افتد که نمی تواند.

این پول ها یا یک جا دپو می شود،و یا جمع می شود در حساب های بانکیشان می رود.نمی خواهم بگویم این پول ها گم می شود اما این اتفاق دارد می افتد وقتی که دانشجویان با پرداخت شهریه های سنگین خدمات دریافت نمی کنند،مثلا می گویند ما در کارگاه هایمان کمبود تجهیزات داریم،این همه پول که می آید پس این پول ها کجا می روند؟وقتی که این فضا رخ می دهد و شفافیت فعال نیست قطعا دانشجوها هم به تنهایی نمی توانند از یک نهادی به این صورت سوالی بخواهند بکنند و مطالبه گری بخواهند داشته باشند،باید یک نهاد و جایگاه حقوق دیگری به این مسئله ورود پیدا کند و حرف های دانشجوها رو بشنود و آن را بررسی و پیگیری کند و این مسئله بسیار مهم است و ما نیاز داریم مجلس ورود پیدا کند که اخیرا این کار را کرده است اما نیاز داریم با قاطعیت و جدیت بیشتری جلو برود.یک‌ نامه ای نوشته شده و تعداد کمی از نمایندگان مجلس آن را امضا کردند و برای من جای تعجب داشت از نمایندگان مجلس که ما می گوییم مجلس انقلابی وآیا شفافیت، شعار همین مجلس نبود؟!

یک نهادی اینجا باید ورود پیدا کند و آن نهاد میتواند مجلس باشد که برای من جای تعجب داشت که مجلسی که ما به آن مجلس انقلابی می گوییم تنها ۲۱یا۲۲نفر بودند که نامه را امضا و تایید کردند،باید تعداد بیشتری از نمایندگان خواستار این باشند،۶هزارمیلیاردتومان درآمد یا آن مبلغی که از منابع سرمایه گذاری(۲هزارمیلیارد)کسر می شود،خیلی عدد کلانی است و باید حسابرسی شود و باید یک نهادی که جایگاه حقوقی داشته باشد ورود پیدا کند و این مسئله زودتر روشن و حل شود.

زهره پورفرج مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز:

سال های گذشته هم تشکل های دانشجویی و به بحث شفافیت هزینه ها ورود کردند و در دانشگاه هم تجمعاتی از سوی خود کارکنان دیده شده است. دانشجویان این مطالبه را داشتند که هزینه شهریه دانشجویان کجا خرج میشه و به کدام قسمت تعلق میگیرد.

آقای طهرانچی هم از سال 97 که منصوب شدند دائم صحیبت از شفافیت کردند و مطالبات دانشجویان را ارزشمند خطاب کردند ولی در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است. اما تنها چیزی که میتوان گفت به نتیجعه رسیده است این هست که فشار مطالبات دانشجویی سبب شد که آقای طهرانچی هر ساله صحبت از بحث شفافیت مالی بکند و حرفش را بیشتر بزند.  معمولا نسبت به مطالبات تشکل ها هم بی اعتنایی می شود و پاسخ گویی وجود ندارد.

یکی دیگر از تاثیرات ورود کجلس به ای قضیه بوده است ونامه نگاری هایی که 21 نفر از نماینده ها آن را امضا کردند. مطمئنا مطرح شدن این موضوع گامی رو به جلو خواهد بود و مطالبات دانشجویی هم حتما در این امر موثر بوده است. امید وار هستیم ورود مجلس به این قضیه تاثیر گزار باشد. چون این بار جدی تر هستند. در چنین موضوعاتی قطعا تا زمانی که پای قانون به میدان نیاید نهاد ها پاسخ گو نیستند که امید واریم همچین اتفاقی بیافتد. و مطمئنا نقش جنبش دانشجویی در گونه زمینه ها ایجاد یک موج رسانه ای هست تا مسئله به جواب برسد.

همانطور که در مجلس کمیسیونی به نام کمیسیون اصل نود وجود دارد که مردم اعتراضات خود را در آنجا مطرح میکنند اما در خصوص دانشگاه همین سازو کاری وجود ندارد و این اعتراضات دانشجویی در یک نهاد مشخصی بررسی نمیشود . به طور مثال طبق قانون اساسی حق اعتراض و شکایت برای مردم تعریف شده اما در برخی ارگان ها مثل دانشگاه رعایت نمی شود. و این یک نقض هست و باید در هر ارگانی از ادارات گرفته تا مدرسه و دانشگاه باید یک شرایطی برای این که مردم آن قشر بتوانند اعتراضات خود را انجام دهند وجود داشته باشد. در چنین شرایطی تنها این فضای رسانه هست که این امکان را  به دانشجو می دهد تا اعتراضات خود را به گوش مسئولین رساند. که اگر چنین فضای هم وجود نداشت رسیدن اعتراضات به گوش مسئولین شاید عملا غیر ممکن بود.

خود آقای طهرانچی هم در سال 97 و هم در سال  98 این موضوع را مطرح کرده بودند که قرار است سلسله جلساتی با جناب اقای ولایتی در خصوص پیاده سازی بحث شفافیت برگزار کنند . و ایشان گفته بودند که نظارت بر واحد یکی از مهم‌ترین برنامه های دوره ریاست ایشان است اما می بینیم که عملا اتفاق خاصی تیفتاده و محافظ کاری در برابر وضوح عملکر نسبت به شفافیت  بیشتر در این چند ساله اتفاق افتاده است.

علی پارسا، دبیر انجمن اسلامی  دانشجویان مستقل دانشگاه شهید چمران اهواز:

به نظر من یکی از بدیهی ترین حقوقی که حق اصیل دانشجویان می باشد وجود مرجعی برای رسیدگی به شکایت و اعتراضات دانشجویان می باشد مرجعی که بی طرفانه برای استحقاق حقوق دانشجویان بجنگد و دارای شفافیت باشد.

به این معنا که اولین ابهامی که وجود دارد بحث مالی و مبالغی است که دانشجویان به عنوان شهریه به حساب دانشگاه آزاد پرداخت میشود؛ این یکی از اصلی ترین و مهم ترین حقوق دانشجویان است که بدانند هزینه ای که برای تحصلیشان پرداخت میکنند در چه راهی و چگونه صرف میشود یعنی دانشجویان و نهاد های نظارتی باید دارای چنین حقی باشند که بتوانند برای تحقیق و تفحص آزادانه و شفاف که منافع اش برای دانشجویان باشد عمل کنند.

* طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد که هرساله اذعان دارد ما به دنبال شفافیت هستیم آیا بهترین شفافیت اجازه به سازمان بازرسی کل کشور برای تحقیق و تفحص از این دانشگاه نیست؟

زهره پورفرج مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز:

این واضح است که مسئولین و هیات امنای دانشگاه آزاد حق مالکیت شخصی را در این موضوع نداشته وندارند، اما نکته مهم اینجاست که دانشگاه آزاد ذیل هیچ نهاد نظارتی و حاکمیتی نیست و به طور مثال نه ذیل دیوان عدالت ست و نه دیوان محاسبات و نه غیره. همین موضو سبب شده که در سال های گذشته شاهد فساد و تخلفات زیادی در زمینه های گوناگون بودیم و الان دانشگاه آزاد باید بیاید و در خصوص بودجه و هزینه کرد هایش شفافیت را ایجاد کند و چنددن سال هست که هیچ کسی در این خصوص اطلاعی ندارد. همچنین ورود خروج منابع هم در دانشگاه آزاد مبهم هست به طوری که بعضا حتی خودشان هم اطلاعی در این خصوص ندارند. همچنین حسابرسی دقیقی هم وجود ندارد اگر هم وجود دارد نتایجی به صورت واضح اعلام نشده است. الا مشخص نیست که درآمد ها کجا خرج می‌شود.  این عدم شفافیت الان سه دهه است که در این خصوص وجود دارد و تلاش جدی ای هم برای شفافیت در خصوص تاکنون انجام نشده و همانند اتقی تاریک که فساد در این اتاق ریشه دوانده است. به نوعی میتوان گفت این احتمال وجود دارد که حتی فساد سیستماتیک ایجاد شده است.

در نهایت به نظر می رسد که نهایت تلاش آقای طهرانچی در خصوص بحث شفافیت صرفا خلاصه میشود در سخنرانی های ایشان وای در عمل همچنان اتفاق خاصی نمیفتاده است.

علی پارسا، دبیر انجمن اسلامی  دانشجویان مستقل دانشگاه شهید چمران اهواز:

متاسفانه همیشه در کشور ، استثناءها از اصلِ قاعده ها پیشی می گیرد و عملا قانون ِ خوب هم بلاموضوع می گردد. سیستم سازی نظارتی و کنترلی تمام الکترونیکی ، منافذ فساد را سد می کند. انسان خوب، در سیستم بد، بد می‌شود وانسان بد در سیستم خوب، اگر خوب هم نشود ، اما کنترل می شود.

وجود بسترهای فساد ، باعث تولید فاسد می شود؛ برای از بین بردن پشه ها، مرداب را باید خشکاند و نه تنها پشه‌ها را. تصویب و وجود قوانین درست ، تنها نیمی از کار و شرط لازم است؛ اما کافی نیست. شرط کافی وجود شفافیت در اطلاع رسانی، نظارت دقیق است.

بیشتر مفاسد از عدم شفافیت و نظارت ریشه می گیرد. اگر همه مناقصات و مزایده ها دولتی ، در سطوح مختلف و وام های کلان ِ بانک ها ، بدون استثناء و بصورتی شفاف در سامانه های اطلاع رسانی عمومی قرار گیرد ، قابلیت نظارت و اظهار نظر برای مردم و ذی حقان و متخصصان فراهم و مانعی مهم بر سر تخلفات خواهد بود.

حسین گلستانی، فعال سابق بسیج دانشجویی:

آقای طهرانچی هم به عنوان رئیس دانشگاه آزاد چندباری هم این مسئله شفافیت را مطرح کردند،در سال۹۷دی ماه یا بهمن ماه،ایشون گفتند که جلسه هیئت المنا دانشگاه آزاد استان تهران تشکیل شده و دستور کارش بررسی گزارش حسابرسی سال۹۵است،با اینکه این هم جای تعجب دارد که حسابرسی سال۹۵باید در۹۵صورت میگرفت و ۹۷هم در سال۹۷صورت میگرفت،خیلی خوب است که هر دوماه،سه ماه و یا هر شش ماه جلسه گذاشته شود و بررسی ها صورت گیرد و ایرادات ساختاری را برطرف کنیم.

آقای طهرانچی درست است گفتند ما بدنبال شفافیت هستیم اما بنظر من این یک شعار بود و وارد فاز عملیاتی به آن صورت که باید نشدند،اما این شفافیت هرچه سریعتر باید شکل بگیرد.

ایشون اگر واقعا بدنبال ایجاد شفافیت هستند چرا  مجوز و اجازه ورود را به سازمان بازرسی کل کشور نمی دهند.قطعا یک باری از روی دوش دانشگاه آزاد برداشته می شود. آقای طهرانچی باید بدانند که اگر شفافیت ایجاد شود ابتدا به نفع خودشان به عنوان رئیس دانشگاه آزاد،ساختار دانشگاه آزاد از رئس تا پایین ترین نقطه اثر گذار است.

سید مهدی موسوی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد کرج

دکتر طهرانچی که در مدیریت دانشگاه آزاد تا اینجای کار الحق و النصاف خوب عملکردند اما هنوز وعده ی شفافیت ایشان روی زمین مانده ، شفافیت مالی وعده ی ایشان بود و دانشجو شفافیت در تصمیگیری ها را نیز مطالبه دارد، اینکه شهریه ها کجا رفت جای خود که باید شفاف شود اما اینکه چرا بازنشسته های سیاسی وارد بعد مدیریتی دانشگاه آزاد میشود نیز باید شفاف شود که چرا و به چه دلیل و طبق چه پرامتر هایی به  فلان شخص معاونت دانشگاه آزاد اسلامی محول شده . فعال دانشحویی و تشکلات اسلامی سیاسی نیز قطعا در تحقیق این وعده ایشان را حمایت و کمک خواهد .

* علی اکبر ولایتی که با حکم رهبر معظم انقلاب بعنوان رئیس هیئت امنای این دانشگاه منصوب شدند آیا بهتر نیست که در این زمانی که شرایط محیا است شفافیت را به این دانشگاه برند؟ دانشگاهی که معلوم نیست رئیس بعدی آن چه کسی باشد؟

حسین گلستانی، فعال سابق بسیج دانشجویی:

ما همان روز اولی که خبر انتصاب آقای دکتر ولایتی را به عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد منتشر شد، در وهله اول بسیار خرسند شدیم که یک فرد انقلابی در این جایگاه قرار گرفته و ما این انتظار را از همان روز اول داشتیم که شعار شفافیت را ندهند،درست است ایشون انتصاب که شدند،ساختار دانشگاه آزاد بسیار بهم ریخته بود،سه تا رئیس عوض شد،و این نشان می دهد این ساختار پیچیده و سخت است و آقای ولایتی کارهای سختی را پیش رو دارند،با این حال انتظار میرفت به عنوان فردی که ادعای انقلابی گری هم می کنند همان روز اول اقدام به ظهور شفافیت داشته باشند و در همان ابتدای کار خود در حضور نمایندگان مجلس هم گفتند که حسابرس های خبره دعوت شده و می خواهند یک سری کارها انجام دهند ولی اتفاقی نیفتاد.۵سال از انتصاب ایشون دارد رد می شود و در چهارسال و نیم قبل شعار شفافیت را دادند و درسال۹۸هم آقای طهرانچی هم گفتند که می خواهند نرم افزار ایجاد کنند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است و این انتظاری که ما از آقای ولایتی داریم،که حداقل ایشون در جایگاه ریاست دانشگاه هستند و ما می گوییم که ایشون هستند و اگر به هر دلیلی تغییر پیدا کند و رئیس بعدی بیاید و به هر طریقی کاری را انجام ندهد و می توان گفت که آقای ولایتی هم در این امر کم کاری کردند،تا زمانی که خودشان هستند این کار را بکنند بسیار بهتر است و شرایط را هر چه زودتر روشن کنند و تلاش ما بر این است که هرجای این نظلام و مملکت بودیم برای این جامعه و مردم مفید باشیم و به نفع مردم فعالیت کنیم.اگر بخواهیم طبق حرف حضرت آقا که فرمودند هرجای دنیا هستید آن را مرکز جمهوری اسلامی بدانیم،آقای ولایتی هم الان در جایگاهی که دارند باید این مسئله را بدانند که قلب جمهوری اسلامی بدانند وتلاش بکنند که این قلب از شفافیتش کم نشود و ایشون در جایگاه خودشان که یکی از وظایف اصلیشان بحث شفافیت است به وظیفه خود عمل کند و در راستای آن همه موظف می شوند بحث شفاف سازی را انجام دهند و جلوی فساد را بگیریم و ما انتظار داریم هرچه سریعتر یک اقدام راهبردی انجام دهند.

زهره پورفرج مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز:

بعد از فوت آقای رفسنجانی که آقای ولایتی با حکم رهبری به عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد شد، ایشان اگر می خواستند م توانستند از بهمن 95 که مسئولیت را تحویل گرفتند، تا به امروز بحث شفافیت را در این خصوص اجرا کند، اما این کار را انجام ندادند.

همچنین اقای طهرانچی که از سال 97 به روی کار امدند هرسال سخن از جلسات با آقای ولایتی من باب اجرایی شدن شفافیت می‌کنند. پس تا کنون سه سال است که در این خصوص جلسه گرفته شده است پس چرا ما خروجی این جلسات را نمی بینیم؟

پس اگر واقعا عزمی جدی در این خصوص وجود داشت تا الان اتفاقی می افتاد.

همچنین آقای ولایتی هم حتی در سخنانشان نسبت به بحث شفافیت جدی نیستند و بیشتر از مسائل دیگر به جز شفافیت سخن به میان می‌آورند. در نهایت این انتظار وجود دارد که این بزرگواران هرچه سریع نسبت به این موضوع مهم اقدامات لازم را انجام بدهند.

سید مهدی موسوی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد کرج:

از طرفی مسئله بازررسی و شفافیت نیاز به تغییر ساختار و اصلاحات در قانون دانشگاه آزاد نیز دارد . مدیریت انقلابی دانشگاه آزاد باید آینده نگر باشد و به فکر چند ساله آینده و اینکه سرنوشت دانشگاه آزاد اسلامی به دست چه کسانی می‌افتد نیز باشد باید طوری ساختارها را تغییر و یا اصلاح نمایند که اگر افراد ناباب بر کرسی های مدیریتی دانشگاه تکیه زدند با توجه به ساختارهای محکم و غیر قابل فساد توانایی سوء استفاده از بودجه و یا پست های مدیریتی خود را نداشته باشد

علی پارسا، دبیر انجمن اسلامی  دانشجویان مستقل دانشگاه شهید چمران اهواز:

اقدام راهبردی که میتواند نسخه ای برای پایان دادن به ابهامات دانشگاه آزاد باشد این است که مسئولین فعلی دانشگاه آزاد که خود را مقید به ارزش های اخلاقی و تقیدات اسلامی میدانند در جهت باروری شفافیت و حاکم شدن حقوق دانشجویان اقداماتی برای این شفافیت برداشته و گزارش اقدامات خود را به طور مستمر و موثق به ملاحظه عموم مردم قرار دهند که این اقدام قطعا حافظ منافع دنیوی و اخروی مسئولین مربوطه است.

مصاحبه از مسلم خلخال

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top